Dans Batik

21 november 2013 - Lake Toba, Indonesië

Hoi allemaal,

Daar zijn we weer. De internet verbindingen zijn niet overal even goed dus het heeft weer even geduurd. Van Bukit Lawang zijn we naar lake toba afgereisd. Een lange rit...om half 9 vertrokken en om een uur of 5 kwamen  we aan in parapat. In de stromende regen :-( vanuit hier vertrok de ferry naar Tuktuk. Op de boot werd al gevraagd in welk hotel we sliepen....geen idee dus maar een naam geroepen uit de lonely planet. Toen kwamen we er achter dat de boot op meerdere plekken stopt en afhankelijk van het hotel kun je uitstappen. Een stel duitsers gingen op een gegeven moment uitstappen. Stefan dacht dit ziet er goed uit laten wij ook maar uitstappen. Daar aangekomen zag het er wel erg luxe uit.....hmmm wat zal de prijs zijn. Deze bleek idd wel erg duur, 400.000rp (omgerekend zo'n 26 euro per nacht). Als je prijzen van 6 a 10 euro per nacht gewend bent is dat wel vrij duur en aangezien ze aan het verbouwen waren leek het ons beter om verder te kijken. Dus zo gezegd zo gedaan. We liepen een stukje en kwamen aan bij bagus bay. Een leuk homestay waar we in een huis met batik style sliepen. Klein deurtje maar sfeervolle grote kamer met uitzicht op het meer. De volgende dag hebben we een scooter/motor gehuurd. Allebei 1 zodat we lekker konden scheuren. We waren tuktuk nog niet uit of we kwamen de eerste markt al tegen. Even de scooter aan de kant en rondgelopen. Er was van alles te verkrijgen.  Van bh's tot aan chicken, vis en groenten. Onderweg hadden we prachtige uitzichten op het meer. Behalve schoolkinderen kwamen we weinig mensen tegen. We hadden voorgenomen om het hele eiland rond te rijden. Helaas stonden er weinig borden aan de kant dus we wisten niet hoever we waren. Tijdens de lunch een poging gedaan om te achterhalen waar we waren. De mensen in het dorpje konden namelijk niet zo goed engels. Wel begrepen we dat het hele eiland rond 200km was.....pff das wel heel ver. Dit deed ons besluiten om weer terug te rijden naar Tuktuk. Helaas moesten we dezelfde weg weer terug nemen.

De volgende dag hebben we opnieuw een scooter gehuurd om de andere kant van het eiland te bekijken. Om de kilometer bleek er wel een kerk te zijn. We zagen allerlei kinderen lopen met een bijbel in de hand en hun zondagse kleren aan. Deze kant van het eiland was iets minder heuvelachtig. We besloten om naar de hot springs te rijden. Inmiddels waren we alweer 50km verder en hadden nog geen hot springs gezien. Gelukkig kwamen we het bordje tegen. Het bleek een swimming pool te zijn met water dat door de aarde verwarmd wordt. Het zag er niet heel aantrekkelijk uit. We wilden de terugweg graag een andere route nemen. Volgens onze map zou dat moeten kunnen. De weg hebben we helaas nooit gevonden dus het werd wederom dezelfde weg terug. Onder tussen hadden we beide last van zadel pijn.....jaah zelfs op een scooter kan dat. In nederland zouden we niet op het idee komen om van zwolle naar utrecht met de scooter af te leggen....maar hier kan alles! Het was misschien een motor maar op deze wegen ga je hooguit 60km per uur. In de avond was er een speciale batik dans in de homestay. Onder het genot van een Anker biertje hebben we hier naar gekeken. Hennie had het geluk dat ze in de laatste dans gevraagd werd met een paar andere toeristen. Gelukkig zijn de beeldopnames van zeer slechte kwaliteit dat we deze maar niet plaatsen ;-)

1. G&J:
    Hoi Stef en Hennie
    Fijn om weer wat van jullie te horen
    Leuke foto's Geniet ze Goeie vlucht volgende week
    Hart groeten
    Jouk en Grietje
  2. G&J:
    21 november 2013
    Toch nog meer foto's?? Ziet er prachtig uit
    mam
  3. Niek, Joyce, Stijn en Zoë:
    Hee Stef en Hen!
    We hebben weer genoten van jullie verhalen en foto's! Fijn dat jullie het zo leuk hebben daar! Geniet ervan!!
    Liefs Niek, Joyce, Stijn en Zoë
  4. Gerrie:
    Hey reizigers!

Leuk om weer een 'story' van jullie te lezen met mooie plaatjes erbij!
    Prachtig die marktjes waar je de hele kippen en vissen nog kunt kopen!

Ik val bijna achterover...26 euro voor een overnachting ;)....
    Hahahaha....Ben benieuwd hoe jullie dat gaan ervaren in Australie!
    Maar wat een relaxed leventje hebben jullie! Enjoy!

Groetjes uit Hollandia
  5. Jacqueline:
    21 november 2013
    Goed excuus dat je geen internet hebt hoor ;-) leuk die foto's, erg mooi! Als je weer kan appen zie ik je wel verschijnen! ! X
  6. Karin:
    21 november 2013
    Weer een bericht uit het verre oosten....:-)! Heerlijk aan het genieten dus!
  7. Klaas B:
    21 november 2013
    Jo Hen en Stef. Verhalen klinken goed! 400.000 roepies is afdingprijs joh!

@ Stef. Neem je nog ff een anker biertje mee in de koffer? Of was ie niet te pruimen?

Geniet er maar lekker van!
  8. Marije:
    22 november 2013
    Hey Hennie en Stefan,

Wat heerlijk weer jullie verhalen en mooie foto´s. En 60 op dit soort ´asfaltwegen´ zo wordt een toertochtje een helse rit. ;-)

Wat een mooie uitzichten ook, prachtig dat landschap. Vanuit een miezerig Nieuwleusen de hartelijke groeten, ik kijk alweer uit naar jullie volgende verhalen en foto´s. Jaja we houden de druk hoog om ons op de hoogte te houden. ;-)
  9. P&C:
    23 november 2013
    Wat een prachtige foto's, ook van het Toba Lake. Stefan,jouw overgrootmoeder vertelde mij altijd over het Toba meer. Daar had ze zoveel herinneringen aan. Heel bijzonder dat jullie dat nu gezien hebben. Goede reis morgen naar het volgende continent.
    Zonnige groeten uit Spanbroek van Piet en Clementine