Het land van de lange witte wolk

30 januari 2014 - Mascot, Australië

Na een mooie afsluiting in Sydney beginnen we aan het volgende deel van de reis. Inmiddels zitten we alweer op de helft realiseren we ons beiden. Alle belevenissen gaan als een sneltrein voorbij. Desalniettemin is het goed om terug te denken aan de twee prachtige maanden die we hebben gehad! De laatste paar dagen in Australië hebben we doorgebracht in Sydney. Door technische redenen was het laatste stuk van het vorige verhaal niet gepubliceerd. Het was de oplettende Gerrie die ons daar op attendeerde. Sydney is erg druk rond oud en nieuw vandaar dat we een al een half jaar geleden een hotel hadden geboekt. Bepaalde delen van de stad waren al afgezet met hekken vanwege de drukte voor het oud en nieuw feest. De volgende dag was het zover, met oudjaarsdag vroeg uit de veren om een plekje te veroveren voor het vuurwerkspektakel bij de Harbourbridge en het Operah House. Snel even naar de supermarkt om wat inkopen te doen voor de rest van de dag. Hier gaat de jaarwisseling anders dan een paar uurtjes uitzitten in Nederland. De eerste australiërs zitten al vroeg in de ochtend (rond 7 uur) met hun stoeltjes en kleedjes op de beste uitzichtpunten van het vuurwerk af. Er worden ook locaties en cruises aangeboden waar je vanaf 500 dollar voor een avondje een prachtig uitzicht hebt. Echter is het eten en drinken exclusief. Op veel locaties geld in Sydney met oudjaarsavond een alcoholverbod. We hadden nog wat biertjes gehaald en we bewogen ons door de mensenmassa naar Lavender Bay. Vooraan bij het water ontmoeten we nog twee nederlanders en een nieuwzeelander en een paar australiërs. Ze hadden een groot kleed neergelegd op de grond om hun gebied af te bakenen. Wij mochten daar ook zitten dus we hadden een mooie plek. Nu nog 13 uur uitzitten voor het grote vuurwerkspektakel begon. Om klokslag 12 uur begon de 20 minuten durende spectaculaire vuurwerkshow! Een mooie ervaring! Na een paar dagen sightseeïng en een bezoek aan de Zoo in Sydney was het tijd voor de volgende bestemming. Nieuw Zeeland, het land van de lange witte wolk. Toen we aankwamen in Christchurch was het prachtig weer! Dat beloofde wat voor de komende 3, 5 weken. De volgende dag konden we de camper ophalen. Een groter model dan de "good old hippie" uit australië, achteraf wel beter later blijkt waarom. We hadden besloten om alleen rond te trekken op het zuidereiland met de klok mee! Eerst richting Lake Tekapo, het gebied waar een deel van de film de "Lord of the Rings" is opgenomen. We hebben daar lekker gewandeld en genoten van de mooie vergezichten. Het water van Lake Tekapo was 8ºC dus te koud om even een frisse duik te nemen. Het koude water komt door het smeltwater van de met sneeuw bestoven toppen en gletsjers in het gebied. 'S winters kan je ook de latten aandoen in dit gebied. Helaas werd het weer slechter in dit gebied. Het regende pijpenstelen! Aangezien we toch de meeste tijd buiten doorbrachten voelden we ons gedwongen om weer verder te trekken naar de kust richting Oamaru. Deze plaats staat bekend om de blauwe pinguïn kolonie. Er werden experimenten gedaan met 2 verschillende kolonies om het effect te bepalen van toeristen op de pinguïn populatie. Wij waren ook deel van het onderzoek want we zaten 's avonds op de tribune naar het water te staren tot de 1e pinguïns aan land kwamen. Na een uurtje wachten werd er omgeroepen dat de eerste pinguïn aan land kwam. Een kleine minipenguïn klom op de rotsen om snel naar het nest te gaan. Daarna volgde er meer. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden, toch een hiaat in het onderzoek denken we dan! De volgende dag naar een andere plaats gereden om de geeloog penguïn te kunnen bewonderen. Het was helaas al te laat in de morgen dus hebben we alleen de zeehonden op het strand gezien. Op de weg naar Dunedin zijn we gestopt bij Mouraki Boulders. Grote ronde stenen op het strand waar geen enkele wetenschapper antwoord op heeft. Een leuke stop voor een korte break want de regen ging maar door! Vakbij Dunedin is een prachtig schiereiland Otago Peninsula. Vanwege de aanhoudende regen hebben we daar een kasteel bezocht. Gelukkig was het 's middags weer droog, daarom mooie wandeling naar Sandflow Beach en de berg Sandy Mount. We hebben gemerkt dat nieuw zeeland zeer veranderlijk kan zijn qua weer dus moesten we de mooie drogen momenten pakken! Dunedin is een leuk plaatsje met gezellige kroegjes dus zijn we daar een paar dagen gebleven. We hebben daar de Speight's brouwerij bezocht. Een woeste bebaarde brouwmeester leidde ons door de brouwerij met uiteraard na afloop een proeverij! Aangezien je in nieuw zeeland overal mag kamperen hebben we in het centrum van Dunedin gestaan met de camper! De aanhoudende regen jaagde ons richting het droge Queenstown. Hier zijn de meeste activiteiten/excursies te doen in het zuidereiland. De plaats staat geheel in teken van het toerisme. Een kapper is na 2 maanden ook weer nodig dus was dat onze eerste excursie die we hadden geboekt! Aangezien we de afstanden de eerste dagen aardig snel aflegden en de regen maar aanhield hadden we het plan gemaakt om naar de zon te gaan. We kwamen uit bij de Bay of Islands in het noorden van nieuw zeeland op het noordereiland. Al snel een ticket geboekt voor 21 januari! We moesten ons reisschema 6 dagen inkorten voor het zuidereiland. Al snel kwamen we erachter dat de bergachtige landschap aan de westkust ons meer tijd ging kosten dus konden we het Abel Tasman park helaas niet zien. In Queenstown hebben we nog een leuke excursie gedaan. Riversurfen op de Kawarau river! Met een board de kolkende rivier afzakken. In het begin kregen we training, dit was ook nodig want door de ruige golven ging Stefan snel over de kop. De gids leidde ons door de rivier na het eindpunt waarna we weer voor een 2e keer de zelfde afstand konden afleggen. De volgende dag vroeg uit de veren voor een bezoek aan Milford Sound. Dit gebied wordt vergeleken met het ruige fjordlandschap aan de kust van Noorwegen. We zagen onderweg nog de Kea vogel, deze slimme vogel ging bij toeristen op de deurklink van de auto zitten tot ze eten kregen. In Milford Sound National Park hebben we een boottocht gemaakt langs de vele honderden watervallen. Het is ook het gebied waar de meeste regen valt van heel nieuw zeeland. Van Milford Sound zijn we via Queenstown naar Fox Glacier gereden. We hebben een mooie wandeling gemaakt naar de gletsjer langs een wilde rivier met ijsblokken afkomstig van de gletsjer. Het pad leidde tot een mooi uitzichtspunt voor de gletsjer. We hebben er niet opgestaan dit vonden we te koud. In het plaatsje Franz Jozeff hebben we door de bergen gewandeld, gequad-biked. Scheuren door de rivierbedding en modderbaden en genoten van het mooie landschap! Onderweg naar de volgende bestemming hebben we de zogeheten pancake rocks bezocht. Een mooie uit limestone opgebouwde rotsformatie die door de zee en wind is gevormd in een periode van duizenden jaren. Bij Carters Beach hebben we een mooie wandeling langs de ruige kustlijn gemaakt naar een zeehonden kolonie, gelukkig hadden we de Poncho bij ons! Zoals verteld hebben we het bovenste stuk van het zuidereiland achterwege gelaten en zijn we doorgereden naar Hammer Springs. Een gezellig plaatje bij de nabij gelegen bergen. Het werd tijd om deze bergen te bestijgen, zowel met de mountainbike als benenwagen. 'S ochtends optijd al mountainbikes gehuurd. We kregen een kaartje mee met de vele mountainbikebtracks die het gebied kent. Het kaartje was echter niet heel duidelijk, daarom zaten we na 2 uur klimmen op 860 meter hoogte. De berg af was vollop in de ankers door de vele haarspeldbochten! De volgende dag zijn we naar het hoogste punt van de fietstocht gereden met de camper. Vanuit daar hebben we naar de top gewandeld (1300 meter). 's middags zijn we verder gereden naar Kaikoura. Deze plaats biedt excursies naar de walvissen. De volgende dag al vroeg naar de boot richting de walvissen. Vantevoren werd het advies gegeven medicijnen te kopen tegen zeeziekte. De zee was inderdaad behoorlijk ruig, menig witte gezichtjes kwamen te voorschijn. De boot stopte om de haverklap om de zogeten Sperm Whales op te roepen met een sonar apparaat. Na 5 keer stoppen op verschillende plaatsen kwam de 15 meter lange walvis boven. Een mooi gezicht, gedurende de tocht kregen we uitleg over deze walvissoort. Hennie hoorde helaas ook tot de bleke scheten club, gelukkig ging het gedurende de tocht steeds beter. Kort samengevat; ruig, wild, walvis! Op 21 januari, vroeg in de morgen, het vliegtuig naar Auckland. Daar hadden we een auto gehuurd om richting Bay of Islands te gaan. Gelukkig klaarden de grijze wolken op naarmate we dichter bij de Islands kwamen. De zomer was weer begonnen en we hadden de koude temperaturen achter ons gelaten. We zijn onder meer naar de Karruru falls geweest en hebben de mangroves bezocht met vele vogels. Een mooi zonnig einde van het natuurschone, koude maar een mooie reis door nieuw zeeland! Op 28 januari vliegen we van Christchurch via Sydney naar Bangkok. In Bangkok een visum regelen voor de volgende bestemming Myanmar!

1. Klaas:
    30 januari 2014
    Jo Hen en Stef. Wel balen van dat ***weer zeg! Maar verder klinkt het erg goed!

Als je nog een keer wilt weten hoe de boulders zijn ontstaan, moet je maar ff een keer op de koffie komen.

Geniet nog maar even van het laatste deel.

Groet,

Klaas B.
  2. Marije:
    Hey Hennie en Stefan!

Wat leuk weer een heel verhaal! En mooie foto's. Wat een stoere foto jullie samen op die soort van quad! Jullie hebben je niet laten kisten door het weer als ik hoor wat jullie allemaal nog gedaan hebben dan wel met poncho. Wel balen dat het weer wat tegen viel. Goed plan om naar het noorder eiland te zijn gegaan.

Jullie zitten inmiddels in Myanmar als het goed is. Het laatste deel van de reis. En weer hele andere ervaringen waarschijnlijk. Geniet ervan! En wie weet horen we de volgende verhalen wel weer live van jullie. Erg benieuwd!

Groetjes Marije en een trappel van de kleine. Hihi.
  3. Manon:
    30 januari 2014
    Heerlijk jullie reisverhalen te lezen. Tjsa.. NZ prachtig maar best wat kans op regen! En jullie hebben ook een Hippie gehad in Oz?! Wow, wij praten nog over de onze.. :) Geniet! De tijd gaat hard en tegelijk mag je nog zooo lang genieten :)! Veel plezier en weinig regen gewenst! En we moeten echt jullie reisfoto szien als jullie over heeeele lange tijd terug zijn in Nl!
  4. Karin:
    7 februari 2014
    wat een mooie plaatjes.......het lijkt soms net of het niet echt is...wat een prachtige kleuren en mooi landschappen!
    Veel beterschap voor nu!

xxxx
  5. Gerrie:
    7 februari 2014
    Hey luitjes,

Prachtige foto's! Wauw! En leuk verhaal! Wat is het toch mooi het reizende leventje! Hier is het ook enorm genieten!
    Jullie nog een fijne laatste reismaand!!!! Enjoy!
  6. Niek, Joyce, Stijn en Zoë:
    22 februari 2014
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Stefan!!